Studiebeleid

Leren leren

Verwerven van leerstrategieën
“Leren leren” is een attitude die veel aandacht krijgt in onze lagere school. We stellen als algemene regel dat bij onze lessen de kwaliteit primeert op de kwantiteit. Het verwerven van leerstrategieën loopt als een rode draad doorheen ons lesgeven. Samen met de leerkracht wordt besproken hoe bepaalde zaken best worden gestudeerd. Vakoverschrijdend leren de kinderen leertaken zelfstandig aan te pakken. Dit in hoofdzaak door training en door de lesgever die er voortdurend oog voor heeft. Algemene toetsen worden tijdig aangekondigd zodat onze leerlingen leren planmatig te werken op langere termijn. Vanaf het vierde leerjaar hanteren we volgende aanpak:
A-lessen: herhaling van leerstof
B-lessen: voorbereiding op proef
Van het eerste tot het zesde leerjaar wordt er gestreefd naar een groeiende tijdsinvestering.

Huiswerkregeling en schoolagenda
De leerlingen krijgen alle schooldagen huiswerk en lessen, behalve op woensdag; steeds in samenspraak met de leerkracht. Lessen en taken worden meegedeeld via de schoolagenda van de leerlingen. We vragen aan de ouders een dagelijkse controle van de schoolagenda (paraferen + naamtekenen op het einde van een schoolweek).

Studie en naschoolse opvang

De geleide avondstudie wordt per graad georganiseerd. Er zijn dan ook drie (lange) studies. Daarenboven zijn er nog twee studies tot 16.05 u., deze worden vooral gebruikt door leerlingen die een broer of zus hebben op de humaniora.
Op BSP hebben we een jarenlange traditie voor het organiseren van studies.

De hoofddoelstelling is dat de leerlingen leren “leren” in een rustige studiesfeer samen met andere klasgenoten onder leiding van een leerkracht die vaste leergewoonten aan onze leerlingen tracht bij te brengen. De studiebegeleiding in de drie studies heeft tot doel de leerlingen te leren hun taken en lessen op een gestructureerde manier aan te pakken.
Daarbij is het van belang dat ze leren:
– welke taken ze al dan niet prioritair moeten behandelen.
– hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden.
– de beschikbare tijd efficiënt in te delen.
– de leer- of werkmethode aan te passen aan de opdracht.

Het verlaten van de studie:
Om de studie niet voortdurend te storen, mag deze alleen verlaten worden om 16.05 u. en 16.30 u.
Einde: 17.00 u.
De leerlingen van de eerste graad stoppen om 16.30u en gaan dan naar de opvang bij de kleuters.

Avondopvang:
Na de geleide studie is er nog avondopvang tot 18.00u.

Woensdagnamiddagopvang:
– Lager:
Elke woensdag is er opvang voorzien van 12.00u. tot 18.00u.
De leerlingen kunnen eerst hun boterhammen opeten, maar er is eveneens mogelijkheid voor een warme maaltijd.
Tussen 13.00u en 15.00u zwemmen de leerlingen in het zwembad van het college. Daarna krijgen ze een vieruurtje.
Om 15.30 u. begint de studie.
De leerlingen kunnen afgehaald worden om 15.00 u.; 16.00 u.; 17.00 u. en 18.00 u. in de Pontstraat nr.18
-Kleuter:
Ook  voor de kleuters is er opvang voorzien van 12.00u tot 18.00u. De kleuters eten hun boterhammen op in de kleuterrefter. Er zijn geen warme maaltijden. Vanaf 15.00u sluiten ze aan bij de leerlingen van de lagere school.

Evaluaties en rapporteren

De leerlingen krijgen op geregelde tijdstippen een rapport. Hierin wordt zowel aandacht gegeven aan de attitudes als aan de leerresultaten.
De leerlingen krijgen éénmaal per trimester een uitgebreid attituderapport. Verschillende vaardigheden en houdingen van de leerling worden dan belicht.
Eindrapporten: het schooljaar is ingedeeld in 2 periodes. De eerste gaat tot Kerstmis, de tweede tot einde schooljaar.
Het eerste trimester in het eerste leerjaar beschouwen we als een inloopperiode. Alle leerlingen moeten de nodige kansen krijgen om zich aan te passen en geremedieerd te worden. Daarom krijgen ze per vak een waardecijfer. Het toekennen van echte punten begint pas vanaf het tweede semester. Op het einde van het eerste leerjaar krijgen de kinderen een totaal per vak. Wiskunde en Nederlands worden ook uitgedrukt in procenten. Het totaal van alle vakken wordt niet gemaakt.
In het tweede en derde leerjaar ontvangen de leerlingen op het einde van iedere periode een totaalresultaat per vak, het totaal van Nederlands en wiskunde krijgt u ook in procenten. De vakken worden niet samengeteld.
Vanaf het vierde leerjaar krijgen de leerlingen op het einde van deze periodes een totaalresultaat van alle vakken, uitgedrukt in punten en procenten.

Communicatie

Mededelingen eigen aan de klas geeft de klasleraar via de schoolagenda.
Mededelingen die de hele school aanbelangen komen maandelijks bij u via “Focus”. Informatie over sport, ouderraad,… vindt u hierin. In september krijgt elke leerling ook het schoolreglement (ook hier te raadplegen ).
Mededelingen kunnen ook digitaal verstuurd worden o.a. via Gimme en i-communicatie. U bent vrij om in het begin van het schooljaar hiervoor uw e-mailadres op te geven.

Voorbereiding secundair

De stap naar het secundair onderwijs is voor velen niet zo vanzelfsprekend. Graag wil de school bij deze belangrijke keuze een handje toesteken en een aantal zaken verduidelijken.
Onze leerlingen krijgen een werkboek dat samen met de klastitularis wordt ingevuld. Het is de bedoeling om via een stappenplan uiteindelijk te komen tot de juiste studiekeuze. Onze leerlingen maken in de loop van het schooljaar kennis met onze eigen humaniora in de Pontstraat en een technische school. Deze kennismaking bestaat uit een rondleiding en het bijwonen van een aantal lessen.
Tijdens het eerste trimester voorziet het CLB een infoavond voor ouders waarop vooral de verschillende studierichtingen worden verduidelijkt. Bijkomende vragen kunnen eventueel gesteld worden.
De school deelt voor de opendeurdagen van het secundair onderwijs een welbepaalde studiekeuze aan de leerlingen schriftelijk mee. Dit gebeurt aan de hand van de basofiche (=basis-secundair), die zowel besproken wordt met de leerlingen als met de ouders.
Waarop baseren wij ons:
•De mening van de klasleraar. Deze is niet alleen gebaseerd  op resultaten van toetsen en proefwerken, maar is vooral een combinatie van werkhouding, sociale omgang, mogelijkheden, persoonlijke ingesteldheid en resultaten.
•Tal van MDO’s -Multidisciplinair overleg tussen leerkrachten, CLB, de zorgcoördinator en de directie- verspreid over verschillende schooljaren.
•Het leerlingvolgsysteem: van elke leerling bestaat er een individueel dossier op de school waarin observaties regelmatig worden bijgestuurd.
Het spreekt uiteraard voor zich dat het voorstel van de school niet bindend is en dat de ouders samen met hun zoon/dochter de uiteindelijke studiekeuze bepalen.

Scroll naar top