Peters en Meters

De kinderen die in het eerste leerjaar gestart zijn, zijn klaar om te leren lezen, schrijven en rekenen. Elk kind ontwikkelt echter volgens zijn eigen tempo en kunnen en heeft tijd nodig om schoolrijp te worden. Bij het ene kind gaat dat iets sneller dan bij het andere. Niet alleen de aanleg van je kind speelt daarin een grote rol, ook de aanmoediging en kansen hebben er invloed op.
Deze stimulering geven we op school mede vorm door het aanstellen van meters en peters. Het zijn leerlingen uit de derde graad die maar al te graag zorg dragen -of cura personalis, een belangrijke pijler uit ons opvoedingsproject- voor de kleinsten. We verwelkomen jaarlijks ook veel nieuwe leerlingen in de hogere leerjaren. Zij worden opgevangen door een buddy in de klas, die deze zorgtaak op zich neemt.
Deze geëngageerde leerlingen worden een aanspreekpunt op de speelplaats, ze fungeren als vertrouwenspersoon en vangen de kinderen op bij kleine ongemakken of problemen.
Dit project kadert bovendien ook binnen het ZIll-leerplan, met als doelstelling: “Op een warme en communicatieve wijze in relatie treden met mezelf en met anderen”. We zijn ervan overtuigd dat onze leerlingen zich enorm kunnen verrijken gedurende dit proces.